Upgrade iPhone-opslag of leven met externe opslag?

Mijn iPhone raakt vol door foto’s, video’s, apps en iCloud-downloads. Ik probeer te beslissen of het de moeite waard is om te betalen voor een iPhone met meer opslag of om externe opslag te gebruiken voor back-ups en media. Wat is op de lange termijn de betere optie voor dagelijks gebruik?

Ik heb me hier een tijd geleden ook in verdiept toen de opslag van mijn iPhone helemaal vol zat. Ik zag die video’s waarin mensen de opslagchip “upgraden”, en heel even leek het alsof het gewoon een andere reparatie was, zoals het vervangen van een batterij of scherm.

De reparatiewinkel waar ik ernaar vroeg gaf me een vrij duidelijk antwoord: ja, het kan, maar het is niet iets wat ze zouden aanraden. Het is geen normale onderdelenwissel. De NAND-chip moet worden verwijderd en vervangen met microsolderen en daarna correct geprogrammeerd worden, en er is een reëel risico dat het logic board kapotgaat. Zelfs als het werkt, maak je toekomstige Apple-service in feite lastiger en je garantie is weg. Dat was voor mij genoeg om ervan af te zien.

De betere zet was om eerst op te ruimen wat er al op de telefoon stond. Begin met Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag, want je zult misschien verbaasd zijn waar de ruimte naartoe gaat. Ik dacht dat ik een grotere telefoon nodig had, maar een groot deel ervan was gewoon rommel die ik jarenlang had genegeerd.

Apps zijn een makkelijke winst. Ruim ongebruikte apps op is handig omdat het de app verwijdert maar de documenten en gegevens bewaart. Als je de app later opnieuw installeert, staat je stuff er nog steeds.

Berichten kunnen ook veel meer opslag innemen dan je zou verwachten. Oude video’s, foto’s, GIF’s en willekeurige bijlagen stapelen zich ongemerkt op. Oudere gesprekken automatisch laten verwijderen hielp voorkomen dat dat opnieuw hetzelfde probleem werd.

Foto’s waren voor mij echter het grootste probleem. Apple’s album Duplicaten vond nauwelijks iets, omdat het grootste deel van de rommel geen exacte duplicaten waren. Het waren vergelijkbare foto’s, screenshots, Live Photos en grote video’s. Uiteindelijk heb ik voor dat deel Clever Cleaner gebruikt. Het groepeerde vergelijkbare foto’s, koos de best uitziende uit elke groep, sorteerde video’s op grootte, vond oude screenshots en kon Live Photos omzetten in gewone stilstaande beelden wanneer ik de beweging niet nodig had. Dat maakte veel meer ruimte vrij dan ik had verwacht.

Daarna maakte iCloud-foto’s met Optimaliseer iPhone-opslag dagelijks het grootste verschil. Je foto’s op volledige resolutie blijven in iCloud en de telefoon bewaart lokaal kleinere versies totdat je iets opent. Ik merkte nauwelijks een nadeel, maar de lokale fotobibliotheek werd veel kleiner. Als je iCloud niet wilt gebruiken, kunnen Google Drive of Dropbox ook werken voor bestanden en video’s, maar dan moet je waarschijnlijk meer zelf organiseren.

Voor spullen die ik wilde bewaren maar niet voortdurend op mijn telefoon hoefde te hebben, kocht ik een externe flashdrive. Dat was logisch voor oudere foto’s en video’s. Het is nu vooral makkelijker met USB-C-iPhones, en met sommige schijven kunnen compatibele apps video’s zelfs direct op de schijf opslaan in plaats van eerst de telefoon vol te laten lopen. Controleer alleen wel of de schijf is geformatteerd in iets dat de iPhone kan lezen, zoals exFAT of APFS.

Ik ben blij dat ik niet aan de opslagchip heb gezeten. De telefoon opschonen, oudere bestanden naar cloudopslag verplaatsen en een externe schijf gebruiken loste het probleem op zonder het hele apparaat op het spel te zetten. Ik zou dat allemaal proberen voordat ik een hardware-upgrade van de opslag zou overwegen.

Je kunt een externe schijf niet gebruiken alsof het ingebouwde iPhone-opslag is. Apps, Berichten, systeemgegevens en het meeste gedrag van de fotobibliotheek willen nog steeds interne ruimte, dus de schijf is meer een archief- of overdrachtshulpmiddel dan een echte upgrade. Als je voortdurend video opneemt, muziek downloadt, veel games bewaart of offline kaarten gebruikt, zou ik de volgende keer meer opslag kopen in plaats van er elke maand mee te worstelen. Externe opslag is logisch voor oude video’s en back-ups, maar het zal het vervelende dagelijkse probleem iPhone-opslag vol niet oplossen als je normale gebruik de capaciteit van de telefoon al overschrijdt.

Als het opslagprobleem vooral is van het type Ik wil oude spullen bewaren, dan is een externe schijf prima; als het probleem is mijn telefoon zeurt elke week tegen me, dan is het de verkeerde oplossing.

Het irritante stukje dat mensen vergeten, is dat een externe schijf extra gedoe toevoegt. Je moet hem aansluiten, bestanden verplaatsen, controleren of ze zijn gekopieerd, beslissen wat je verwijdert en je later dan ook nog herinneren waar alles terecht is gekomen. Het is op zichzelf ook geen back-up als die schijf de enige andere kopie is. Een goedkope flashdrive vol onvervangbare foto’s kan kapotgaan, zoekraken of onleesbaar blijken wanneer je hem nodig hebt. Voor foto’s en video’s waar je om geeft, zou ik ook minstens één kopie in de cloud of een back-up op de computer willen.

Ik ben het grotendeels met @waldgeist eens over interne opslag. Meer interne ruimte koopt je gemak, en gemak wordt onderschat. Apps, gecachte media, bijlagen in Berichten, offline afspeellijsten, kaarten en systeemupdates werken allemaal beter wanneer de telefoon wat ademruimte heeft. Externe opslag kun je beter zien als een kast, niet als een extra slaapkamer. Geweldig voor het archiveren van oude vakantievideo’s, slecht om een telefoon van 128 GB elke dag te laten aanvoelen als een telefoon van 512 GB.

Geef geen geld uit aan een nieuwe telefoon of schijf voordat je controleert of iCloud-foto’s is ingesteld om originelen te downloaden. Als dat zo is, kun je verrassend veel ruimte vrijmaken door gewoon over te schakelen naar Optimaliseer iPhone-opslag, en daarna later beslissen of de volgende iPhone meer capaciteit nodig heeft. Externe opslag is prima om oude video’s op te slaan, maar het zal je niet behoeden voor slechte instellingen die de telefoon opnieuw vullen.