Ik heb foto’s van mijn iPhone naar mijn computer geïmporteerd en wil ze van de iPhone verwijderen om opslagruimte vrij te maken. Voordat ik Verwijder reeds geïmporteerd gebruik, moet ik weten of die foto’s eerst naar het album Recent verwijderd gaan of dat ze permanent worden verwijderd. Ik probeer te voorkomen dat ik iets kwijtraak voordat ik heb bevestigd dat mijn back-up veilig is.
Als je geïmporteerde foto's verwijdert en de opslag van je iPhone nauwelijks verandert, is de gebruikelijke reden simpel: ze staan nog steeds in Recent verwijderd. Apple maakt dit onderdeel niet erg duidelijk.
Foto's die uit de gewone bibliotheek of uit het album Importen worden verwijderd, gaan eerst naar Recent verwijderd. Ze blijven daar 30 dagen staan, dus de bestanden nemen nog steeds ruimte in totdat je ze daar ook verwijdert.
Na het verwijderen van een reeks open je Foto's, ga je naar Albums, vervolgens naar Recent verwijderd, en kies je Verwijder alles. Dat is de stap waardoor het opslagcijfer meestal echt verandert.
Geïmporteerde foto's van een iPhone naar Windows verplaatsen
De Windows-app Foto's heeft een optie Items verwijderen na importeren, maar als iCloud-foto's is ingeschakeld, is dat selectievakje vaak uitgeschakeld. Een betrouwbaardere manier is om de app Foto's over te slaan en in plaats daarvan Verkenner te gebruiken:
- Sluit de iPhone met USB aan op de pc
- Open Verkenner en selecteer de iPhone onder Apparaten
- Ga naar Interne opslag en vervolgens naar DCIM
- Knip de bestanden en plak ze in een map op de computer
Door te knippen en te plakken verplaats je de bestanden van de telefoon in plaats van ze alleen te kopiëren. Als de overdracht mislukt met een foutmelding als apparaat bezet of niet bereikbaar, wijzig dan eerst één instelling: Instellingen, Foto's, Zet over naar Mac of pc, en kies vervolgens Behoud originelen. Dat voorkomt meestal dat grote overdrachten halverwege stoppen.
Als verwijderde foto's steeds opnieuw verschijnen
Dat komt meestal doordat iCloud-foto's ze terug synchroniseert. Wanneer iCloud-foto's is ingeschakeld, probeert de telefoon overeen te laten komen met wat er in de cloud staat. Dus als de foto's nog in iCloud staan, kunnen ze direct terugkomen nadat je ze lokaal hebt verwijderd.
De veiligste volgorde is:
- Schakel iCloud-foto's uit in Instellingen, Foto's voordat je begint
- Verwijder de foto's en leeg daarna Recent verwijderd
- Zorg ervoor dat de kopieën op de pc zijn opgeslagen in een normale lokale map die niet terug synchroniseert naar iCloud
- Beslis pas daarna of je iCloud-foto's weer inschakelt
Wees hier voorzichtig, want als je iCloud-foto's na een grote opschoning weer inschakelt, kunnen bibliotheken worden samengevoegd en kunnen oude onderdelen opnieuw worden gedownload als de cloudkopie nooit is verwijderd.
Het album Importen is geen overdrachtslogboek
Het album Importen toont alleen foto's die vanaf ergens anders op de iPhone zijn gekomen. Het betekent niet dat die bestanden veilig naar je computer zijn gekopieerd, en het wordt na een overdracht niet vanzelf leeggemaakt.
Gebruik dat album niet als bewijs dat iets veilig kan worden verwijderd. Open de bestanden eerst op de computer. Controleer of de foto's en video's echt laden en afspelen voordat je ze van de telefoon verwijdert.
Waarom de telefoon daarna nog steeds traag kan aanvoelen
Importen opruimen helpt, maar het is misschien niet genoeg als de telefoon al bijna vol is. Zodra de vrije ruimte rond 1 GB komt, heeft iOS moeite met tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. Dan opent de camera langzaam, begint typen te haperen en crashen apps zonder duidelijke reden.
Veel opslagruimte zit meestal ook op andere plekken verstopt: burstfoto's, foto's die op duplicaten lijken, oude schermopnames en jaren aan screenshots. Clever Cleaner is handig voor dat deel omdat het gratis is, geen advertenties heeft en geen abonnement vereist.
Het tabblad Heavies sorteert bestanden van groot naar klein en toont de exacte grootte van elk bestand, zodat je niet hoeft te gokken wat het waard is om te verwijderen. Het tabblad Similars groepeert bijna identieke foto's en markeert in elke groep een Beste foto, waardoor het makkelijker wordt om tien versies van dezelfde scène in één keer op te ruimen. Het werkt ook op het apparaat, zonder dat er iets naar een externe server wordt verzonden.
Bij die opschoning was het handmatig verwijderen van importen maar een deel van de oplossing. Door Clever Cleaner op de rest van de bibliotheek uit te voeren, werd ongeveer 15 GB teruggewonnen die de importopschoning had gemist, en de vertraging door weinig opslagruimte verdween daarna.
Of iCloud-foto’s is ingeschakeld, verandert wat die knop werkelijk doet. Als dit gewone camerarolfoto’s zijn die van de iPhone worden verwijderd, dan ja, ze gaan normaal gesproken eerst naar Recent verwijderd. Dus op “Verwijder al geïmporteerde” drukken is niet hetzelfde als ze meteen permanent wissen. Je moet Recent verwijderd nog steeds leegmaken als je doel is om de ruimte nu terug te krijgen.
Waar ik voorzichtiger zou zijn dan @mikeappsreviewer, is om de import zelf als veiligheidscontrole te zien. “Al geïmporteerd” betekent meestal dat de foto-app van de computer denkt dat die onderdelen aanwezig zijn, maar ik zou nog steeds de doelmap of Foto’s-bibliotheek openen en een paar video’s en oudere foto’s steekproefsgewijs controleren voordat je ze van de telefoon verwijdert. Video’s zijn waar ik me het meest zorgen over zou maken, omdat een mislukte of gedeeltelijke overdracht later makkelijker over het hoofd wordt gezien.
Klein uitzonderingsgeval: als sommige afbeeldingen in het verleden vanaf een computer met de iPhone zijn gesynchroniseerd, gedragen ze zich mogelijk niet als normale telefoonfoto’s. Die moeten vaak worden verwijderd door de synchronisatie-instellingen op de computer te wijzigen, niet door ze op de telefoon te verwijderen, en ze verschijnen mogelijk niet op dezelfde manier in Recent verwijderd. Voor foto’s die daadwerkelijk met de iPhone zijn gemaakt, kun je echter dit pad verwachten: verwijderen, Recent verwijderd, en daarna permanent verwijderen nadat je dat album wist of de bewaartermijn afwacht.
Maak Recent verwijderd niet leeg totdat je ten minste één back-up hebt buiten de telefoon en buiten de app die het importeren heeft gedaan. Voor normale iPhone-camerafoto’s geldt: ja, ze zouden eerst in Recent verwijderd moeten terechtkomen, dus @sognonotturno heeft gelijk dat de eerste verwijdering meestal niet de definitieve wisactie is. De kanttekening is dat Verwijder reeds geïmporteerd alleen zo betrouwbaar is als het importrecord, en het bewijst niet dat de bestanden leesbaar zijn. Ik zou de geïmporteerde map/bibliotheek naar een andere schijf of cloudback-up kopiëren, een paar willekeurige foto’s en video’s openen en ze dan van de telefoon verwijderen. Als je de ruimte onmiddellijk nodig hebt, maak Recent verwijderd daarna leeg. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wees dan extra voorzichtig, want je verwijdert mogelijk uit de gesynchroniseerde bibliotheek en maakt niet alleen lokale ruimte vrij op de iPhone.