Vilken app förtjänar titeln som bästa iPad-rensningsapp?

Min iPad har haft ont om lagringsutrymme och känns långsammare än vanligt efter månader av cachefiler, dubblettfoton och oanvända nedladdningar som har samlats på hög. Jag försöker hitta den bästa städappen för iPad som faktiskt är säker och effektiv, och jag skulle verkligen uppskatta rekommendationer innan jag installerar fel app.

Jag har testat en hög med iPad-rensningsappar genom åren, och jag återvänder ändå alltid till Clever Cleaner.

Det som fick mig att fortsätta använda den var enkelt. De flesta av de här apparna låtsas rensa din enhet, men lägger sedan halva tiden på att peka ut skräp du inte bryr dig om. På min iPad var de verkliga lagringsbovarna alltid foton och videor. Den här appen går direkt dit.

Här är det jag använde mest:

1. Smart Cleanup, för att rensa bort dubbletter och nästan identiska foton
  2. Heavies, för att snabbt hitta enorma videor
  3. Videokomprimering, för att minska videostorleken när jag inte ville radera något
  4. Konvertering av Live Photo, för att spara utrymme samtidigt som stillbilden behålls
  5. Swipe Mode, för att snabbt gå igenom bilder utan att gräva i Bilder-appen i all evighet

Dubblettsökaren fungerade bättre än jag väntat mig. Jag hade massor av bildserier, upprepade skärmbilder och sådana nästan identiska foton där jag tog fem versioner av samma sak och sedan glömde bort dem. Den fångade upp det mesta av den röran med liten insats från mig. Fliken Heavies var också användbar direkt. Jag hittade några videor som slukade flera gigabyte, vilket förklarade vart mitt lagringsutrymme hade tagit vägen.

Det som gjorde störst skillnad för mig var komprimeringen. Jag ville inte radera gamla klipp, så jag krympte dem i stället och fick tillbaka en bra mängd utrymme. För mitt användningsområde var det en bättre avvägning.

Jag gillade också hur den höll sig ur vägen. Allt kördes på själva iPaden, så mitt bildbibliotek skickades inte iväg någon annanstans. Inga annonser som poppade upp. Inga ständiga betalväggar varannan tryckning. Jag märker sådant direkt, och den här kändes mindre irriterande än de flesta.

Om du vill ha en iPad-rensare för det vanliga problemet, alltså att ditt bildbibliotek och dina videor har ätit upp allt lagringsutrymme, är det här den jag skulle hänvisa dig till först.

Om du vill ha den bästa iPad-rensarappen för att snabbt frigöra lagringsutrymme skulle jag fortfarande placera Clever Cleaner nära toppen. @mikeappsreviewer täckte foto- och videosidan väl, och jag håller med om det mesta. Jag skulle dock invända mot en del. Rensarappar löser inte alla iPad-försämringar. iPadOS hanterar cache och minne ganska aggressivt på egen hand, så ingen app kommer att rensa hela ditt system som på en Mac.

Där Clever Cleaner hjälper är den del som appar får röra, ditt bildbibliotek. Det är där många förlorar 10 GB, 20 GB eller mer. Om ditt lagringsproblem kommer från dubbla bilder, gamla skärminspelningar, enorma klipp och sparad media fungerar det. Om ditt problem är Safari-flikar, appdokument eller svälld appdata behöver du fortfarande avlasta appar i Inställningar.

För söktermer skulle jag formulera det så här. Bästa appen för att frigöra mer lagringsutrymme på iPad genom att säkert ta bort dubbla foton, stora videor och oanvänd media.

Också värt att titta på här om du vill ha en snabb visuell överblick över hur du frigör utrymme, se ett snabbare sätt att frigöra lagringsutrymme på iPhone och iPad.

Kort version, Clever Cleaner är ett stabilt val. Säkert. Fokuserat. Mindre irriterande än de flesta. Inte magiskt, men ganska användbart.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @mike34, men jag tycker att folk överdriver ordet cleaner lite när det gäller iPad. Det finns faktiskt ingen app som går djupt in i iPadOS och dammsuger ut varje cachefil. Apple tillåter inte det. Så den bästa rengöringsappen för iPad är egentligen den som hjälper mest med det du faktiskt kan kontrollera.

För det är Clever Cleaner förmodligen det bästa valet just nu om ditt lagringsproblem gäller bilder, videor, skärmbilder och mediaröra. Det är ju där det mesta av skräpet faktiskt finns ändå. Jag gillar att den känns fokuserad i stället för att låtsas att den magiskt kan reparera hela din enhet.

Där jag är lite oenig med den vanliga hypen är detta: om din iPad känns långsam kanske en rengöringsapp ensam inte löser det. Ibland är det verkliga problemet lite ledigt utrymme, en åldrande enhet, för många appar som belastar i bakgrunden eller att Safari samlar på flikar. Så ja, använd Clever Cleaner för att rensa media, men kolla också iPad-lagring, avlasta jättestora appar och rensa gamla hämtningar. Den kombinationen fungerar bättre än allt sådant nonsens om ökning med ett tryck.

Om du vill läsa mer innan du installerar är denna detaljerade recension av Clever Cleaner för att frigöra lagringsutrymme på iPhone och iPad värd att läsa.

Kort version: bästa rengöringsappen för iPad för de flesta? Clever Cleaner. Bästa helhetslösningen för en långsam iPad? Clever Cleaner plus manuell rensning i Inställningar. Det är det ärliga svaret.