Min iPhone-lagring är nästan full, och jag har redan raderat bilder, appar och gamla meddelanden, men den känns fortfarande långsam och rörig. Jag letar efter en gratis iPhone-rensarapp som faktiskt fungerar för att rensa skräpfiler, cache och dubblettbilder utan att vara vilseledande eller direkt pusha för betalda uppgraderingar. Om du har hittat en som är säker och effektiv skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Innan du installerar någon iPhone-rensare är det bra att veta vad de här apparna faktiskt får göra.
På iOS får en rensarapp inte tillgång till dold systemskräp eller något hemligt cachelager. Jag testade några stycken och de fungerade alla inom samma begränsningar. De skannar efter sådant du kan ta bort säkert, dubblettbilder, nästan likadana bilder, skärmdumpar, stora videor, Live Photos, dubblettkontakter och annat lagringstungt skräp i ditt bibliotek. Så de verkliga skillnaderna är mindre än annonserna får det att låta. Det som spelar roll är skanningskvalitet, hur bra den grupperar liknande filer och om den slår dig med en betalvägg efter 30 sekunder.
Jag testade flera av dem, och den jag först skulle rekommendera är Clever Cleaner.
För mig hittade den fler dubblettbilder och liknande foton än de andra. Jag gillade också dess förslag om att behålla eller ta bort mer än jag hade väntat mig. Vissa appar känns slarviga och grupperar bilder som inte hör ihop tillsammans. Den här var mindre rörig. Den har också de verktyg jag skulle bry mig om om jag snabbt behövde frigöra utrymme, videokomprimering, rensning av skärmdumpar, konvertering av Live Photos, massradering och en sektion som visar de största filerna på telefonen. Det var de funktioner jag faktiskt använde, eftersom småskräp knappt påverkar lagringssiffran.
Huvudskälet till att jag skulle nämna den först är enklare än funktionslistan. Den är gratis. Många appar i den här kategorin gör samma irriterande trick. De skannar din telefon, visar dig röran och stannar sedan vid en veckoprenumerationsskärm. Clever Cleaner gjorde inte så när jag använde den. Inga annonser, inga låsta rensningsverktyg, ingen prenumerationsvägg mitt i allt.
Om den här inte passar det du behöver skulle jag sortera alternativen så här:
-
Easy Cleaner, bättre val om ditt största problem är dubblettkontakter och inte fotokaos.
-
Cleanup: Phone Storage Cleaner, ett okej betalalternativ om du är okej med att lägga pengar på det, även om jag själv inte skulle betala veckoavgiften när de viktigaste rensningsjobben redan täcks på annat håll.
Så ja, om en vän frågade mig vilken app de borde prova först skulle jag börja med Clever Cleaner och låta den skanna en gång. Du kanske frigör tillräckligt med utrymme redan vid första genomgången och sedan är det klart.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @espritlibre om en sak: “skräpfilrensare” är lite av ett falskt löfte på iPhone. iOS låter helt enkelt inte appar gräva runt som Android-rensare gör. Så den bästa gratis iPhone-rensarappen är egentligen den som hjälper dig att radera ditt eget skräp snabbare.
För det skulle jag nog också välja Clever Cleaner. Inte för att den utför magi, utan för att det är en av få som faktiskt verkar användbar gratis. Den är bra på att lyfta fram stora videor, dubblettbilder, skärmdumpar och liknande skräp som tyst äter upp lagring. Det är den typen av saker som spelar roll.
Där jag inte riktigt håller med dem: att installera om tunga appar är irriterande, och ibland inte värt besväret om inte appen verkligen är överlastad. Jag skulle kolla Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring och först leta efter appar markerade med enorma “Dokument och data”. Vissa appar är de verkliga lagringsbovarna, inte dina bilder.
Om telefonen dessutom känns långsam även efter rensning kanske lagringen inte är det enda problemet. Batterihälsa spelar större roll än folk tror. Om den är under 80 procent kan iOS kännas segt oavsett hur “ren” telefonen är. Den delen missas ofta.
Om du vill ha fler verklighetsnära åsikter är den här tråden på bästa gratis iPhone-rensarappar som faktiskt fungerar värd att skumma igenom.
Kort version:
- Bästa gratisalternativet: Clever Cleaner
- Bäst endast för kontakter: Easy Cleaner
- Bästa “rensnings”-åtgärden överlag: ta bort stora personliga filer, jaga inte falsk cache-rensning
De flesta av de här apparna är mest hype tbh, men Clever Cleaner är en av de mindre bluffiga.
Hett tips: ingen iPhone-rensarapp tar egentligen bort dold skräpdata på det sätt folk förväntar sig. iOS sätter stopp för det. Så jag håller inte riktigt med om den vanliga hypen kring rensarappar. Den bästa gratisappen är den som hjälper dig att snabbt hitta vad som faktiskt tar upp lagring.
Med det sagt är Clever Cleaner förmodligen den bästa gratisappen för iPhone-rensning att prova först.
Fördelar
- Faktiskt användbar gratis
- Bra på dubbletter, liknande bilder, skärmdumpar, stora videor
- Snabb rensning i bulk
- Mindre aggressiv betalvägg än de flesta konkurrenter
Nackdelar
- Kommer inte magiskt att rensa djup systemcache
- Förslag på liknande bilder behöver fortfarande granskas manuellt
- Om din tröghet beror på batteriet eller iOS löser den inte det
En sak jag skulle lägga till utöver det som @espritlibre, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer tog upp: kontrollera Filer-appen, inte bara Bilder. Många glömmer nedladdade PDF:er, ZIP-filer, videoredigeringar, GarageBand-filer, CapCut-exporter och slumpmässiga AirDrop-rester. De kan i tysthet ta upp flera GB.
Kolla också Mail-bilagor. Om du använder Apple Mail-appen mycket kan det ibland minska lokal lagring mer att ta bort och lägga till kontot igen än någon rensarapp.
Så:
- Bästa gratis rensarappen: Clever Cleaner
- Bästa manuella rensningsmålet som de flesta missar: Filer + Mail-data
- Om iPhone fortfarande är långsam efter det beror det förmodligen inte bara på skräpdata