Waarom wordt mijn harde schijf niet gekoppeld op Mac als EHBO is geslaagd?

Mijn externe harde schijf wordt ineens niet meer gekoppeld op mijn Mac, maar Schijfhulpprogramma zegt dat EHBO zonder fouten is voltooid. Ik heb geprobeerd hem los te koppelen, opnieuw op te starten en een andere kabel te gebruiken, maar hij verschijnt nog steeds niet normaal. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken waarom een harde schijf op een Mac niet wordt gekoppeld, ook al is EHBO geslaagd, en wat ik hierna moet proberen om toegang te krijgen tot mijn bestanden.

Ik ben dit op mijn Mac vaak genoeg tegengekomen dat ik een niet-gemounte externe schijf niet meer als een overlijdensbericht beschouw. In het begin zag ik dat de schijf niet verscheen en ging ik ervan uit dat de schijf dood was en de bestanden weg waren. Meestal had ik het mis. Wat ik in plaats daarvan aantrof, was een beschadigd bestandssysteem, een vastgelopen macOS-proces, of een volume dat wel zichtbaar was voor het systeem maar weigerde te mounten.

Voordat je iets groters doet, controleer eerst de saaie dingen.

Sluit de schijf rechtstreeks op de Mac aan. Sla de hub of dock voorlopig over. Probeer een andere kabel. Verplaats hem naar een andere USB- of Thunderbolt-poort. Als je een andere computer in de buurt hebt, test de schijf daar dan ook. Open daarna de Finder-instellingen en controleer of externe schijven zijn ingesteld om zowel op het bureaublad als in de zijbalk te worden weergegeven. Dat heb ik een keer gemist, voelde me daarna nogal dom.

Als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt en de grootte ongeveer overeenkomt met wat je verwacht, zou ik dat als een redelijk goed teken zien.

Dit geldt alleen voor schijven zonder duidelijke hardwarestoring. Als Schijfhulpprogramma de schijf helemaal niet ziet, als de gerapporteerde grootte onzin is, als hij steeds wegvalt, als hij klikt, of als hij niet aangaat, dan zit je buiten het normale terrein van mount-problemen oplossen. Op dat punt zou ik eerst de hardware verdenken. Softwarestappen lossen die gevallen meestal niet op. Ik bedoel, ik heb daar nooit geluk mee gehad.

Wat ik als eerste zou proberen

1. Voer EHBO uit op het hele apparaat

Dit is de minst omslachtige stap.

1. Open Schijfhulpprogramma.

2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.

3. Kies de fysieke schijf, het bovenste item in de lijst, niet alleen het volume eronder.

4. Klik op EHBO.

5. Bevestig dit en wacht.

6. Probeer de schijf opnieuw te koppelen.

Wanneer het probleem kleine schade aan het bestandssysteem is, ruimt EHBO dit soms voldoende op zodat het volume weer terugkomt.

2. Beëindig een vastgelopen fsck-proces

Ik heb macOS zien vastlopen na een slechte ontkoppeling. Het start dan op de achtergrond een controle van het bestandssysteem, maar die lijkt nooit klaar te komen. Zolang die vastzit, blijft de schijf onbeschikbaar.

1. Open Terminal.

2. Voer uit: sudo pkill -f fsck

3. Druk op Return.

4. Typ je beheerderswachtwoord als daarom wordt gevraagd.

5. Wacht even.

6. Controleer de schijf opnieuw.

Dit herstelt geen corruptie. Het verwijdert alleen een proces dat mogelijk het koppelen blokkeert.

3. Koppel de schijf zelf in Terminal

Soms is het volume er wel, is de schijf in orde, en wil macOS hem toch niet zelf koppelen. Handmatig koppelen werkte bij mij meer dan eens.

1. Open Terminal.

2. Voer uit: diskutil list

3. Zoek de identificatie van je volume, iets als disk4s1.

4. Voer uit: diskutil mount /dev/disk4s1

5. Vervang disk4s1 door je eigen identificatie.

6. Druk op Return.

7. Lees de uitvoer in Terminal.

Als het werkt, verschijnt het volume meestal meteen.

4. Formatteer de schijf opnieuw

Dit is de laatste stap, niet de eerste.

1. Open Schijfhulpprogramma.

2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.

3. Selecteer de fysieke schijf.

4. Klik op Wis.

5. Geef hem een naam.

6. Kies APFS als de schijf alleen met Mac wordt gebruikt, of exFAT als je ook Windows nodig hebt.

7. Klik op Wis.

8. Wacht tot het klaar is.

Als de bestanden belangrijk zijn, begin dan niet overhaast met reparaties. Dat heb ik op de vervelende manier geleerd. Deze stappen zijn bedoeld om de schijf weer bruikbaar te maken, niet om je gegevens te beschermen. Sommige herstelacties veranderen de indeling van het bestandssysteem. Opnieuw formatteren wist alles direct, zeker, maar zelfs reparatiehulpmiddelen kunnen later herstel moeilijker maken door structuren te wijzigen terwijl ze proberen die te herstellen.

Als je om de bestanden geeft, haal dan eerst de gegevens op

Mijn gebruikelijke aanpak is om de bestanden te herstellen voordat ik reparaties probeer. Voor schijven die wel in Schijfhulpprogramma verschijnen maar niet in Finder worden aangekoppeld, heb ik redelijke resultaten gehad met Disk Drill. macOS heeft de neiging het op te geven zodra het bestandssysteem rommelig wordt. Deze tool communiceert nog steeds direct met het apparaat en scant op herstelbare gegevens.

Waar ik steeds op terugkom, is de functie Byte-to-byte Backup. Als de schijf instabiel aanvoelt, de verbinding verliest of zich elke keer anders gedraagt wanneer je hem aansluit, is het veiliger om eerst een image te maken. Je kopieert leesbare sectoren naar een imagebestand en werkt daarna vanaf de kopie in plaats van de originele schijf steeds opnieuw te belasten. Ik heb dit ooit gedaan met een haperende draagbare SSD en het heeft me wat ellende bespaard.

De werkwijze is eenvoudig genoeg:

1. Download en open Disk Drill.

2. Selecteer de niet-aangekoppelde schijf uit de lijst.

3. Maak eerst een Byte-to-byte Backup als de schijf instabiel werkt.

4. Scan de oorspronkelijke schijf of de image.

5. Bekijk de gevonden bestanden.

6. Bekijk belangrijke onderdelen vooraf zodat je weet dat ze nog openen.

7. Herstel ze naar een ander opslagapparaat.

Nadat je bestanden veilig zijn en goed openen vanaf een andere schijf, ga je terug naar de reparatiestappen. Op dat moment gok je niet meer met de enige kopie, wat een veel betere situatie is.

Alleen slagen voor EHBO betekent dat Schijfhulpprogramma geen herstelbare bestandssysteemfout heeft gevonden. Het betekent niet dat het volume te koppelen is.

Een paar dingen kunnen het koppelen nog steeds blokkeren:

1. Onjuiste bestandssysteemondersteuning.
    Als de schijf Linux ext4, BitLocker of een NAS-indeling gebruikt, ziet macOS het apparaat wel, maar koppelt het niet standaard. Controleer Schijfhulpprogramma, selecteer het volume en kijk dan bij Structuur. Als daar iets staat dat macOS niet ondersteunt om te schrijven of te koppelen, dan is dat je antwoord.

2. Beschadigde partitietabel.
    Ik heb schijven gezien waarbij het volume in orde lijkt, maar de GUID-partitietabel beschadigd is. EHBO meldt vaak dat het volume schoon is terwijl de tabel nog steeds niet klopt. Voer in Terminal uit:
    diskutil list
    Let op vreemde partitiegroottes, ontbrekende namen of “Vrije ruimte” waar je volume zou moeten staan.

3. Conflict met het koppelpunt.
    macOS koppelt volumes onder /Volumes. Als daar een verouderde map vastzit, verschijnt de schijf niet correct. Open Terminal en voer uit:
    ls /Volumes
    Als je daar je schijfnaam al ziet terwijl de schijf niet is gekoppeld, verwijder dan de achtergebleven map met:
    sudo rmdir /Volumes/YourDriveName
    Probeer daarna opnieuw te koppelen vanuit Schijfhulpprogramma.

4. Blokkades door rechten of beveiliging.
    Als de schijf is versleuteld met FileVault, APFS-versleuteling of software van derden, kan Finder de normale melding verbergen. Probeer te koppelen vanuit Schijfhulpprogramma en let op een ontgrendeloptie.

5. Defecte bridgeprint.
    Dit komt vaak voor bij externe HDD’s en sommige SSD-behuizingen. De schijf binnenin werkt, maar de USB-bridge gedraagt zich niet goed. Schijfhulpprogramma ziet nog steeds iets, EHBO slaagt, koppelen mislukt. Als de schijf een standaard SATA-schijf in een behuizing is, test deze dan in een andere behuizing of met een SATA-naar-USB-adapter. Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: een “goede grootte” in Schijfhulpprogramma is nuttig, maar sluit een defecte behuizing niet uit.

6. Problemen met stroomverbruik.
    Sommige draagbare schijven starten op en vallen daarna weg door spanningsverlies. Ze verschijnen in Schijfhulpprogramma, maar lopen vast bij het koppelen. Dit komt vaker voor bij oudere USB-A-poorten en busgevoede HDD’s.

Als de bestanden belangrijk zijn, blijf er dan niet te veel mee rommelen. In dit stadium zou ik eerst een image maken of gegevens herstellen. Disk Drill is een van de beste tools voor gegevensherstel op Mac als de schijf zichtbaar is maar niet wil koppelen. Het is ook de moeite waard om deze lijst met beste software voor gegevensherstel voor Mac en Windows te bekijken als je opties wilt vergelijken.

Nog één snelle controle. Open Console, sluit de schijf aan en zoek op “diskarbitrationd” of “I/O-fout”. Die logs vertellen je vaak meer dan EHBO deed.

Eerste hulp die slaagt betekent alleen dat de controle van het bestandssysteem niets heeft gevonden waarvan het weet hoe het het moet repareren. Het betekent niet dat macOS het koppelen daadwerkelijk kan voltooien. Dat deel brengt mensen voortdurend in verwarring.

Een paar dingen die ik zou controleren waar @mikeappsreviewer en @shizuka niet echt op hebben gehamerd:

• Probeer te koppelen in Veilige modus. Vreemde inlogonderdelen, antivirusrommel, NTFS-hulpprogramma’s, oude kernel-extensies, dat alles kan Schijfarbitrage verstoren. Start op in Veilige modus, sluit de schijf aan en kijk of die daar koppelt. Als dat zo is, kan de schijf prima zijn en is macOS het probleem.
  • Maak een nieuw gebruikersaccount aan en test daar. Klinkt dom, maar beschadigde Finder-voorkeuren / instellingen op gebruikersniveau kunnen ervoor zorgen dat externe schijven onzichtbaar lijken of niet correct verschijnen.
  • Controleer Systeeminformatie, niet alleen Schijfhulpprogramma. Apple-menu > Systeeminformatie > USB of Thunderbolt. Als de behuizing daar wordt weergegeven met normale leverancier-/productinformatie, zegt dat meer over de verbindingslaag.
  • Zoek naar een beschadigd volumelabel. Ik heb schijven niet zien koppelen omdat de naam vreemde tekens had nadat ze op een ander systeem waren gebruikt. Finder kan daar soms op bizarre manieren chagrijnig van worden.

Ook een kleine onenigheid met de gebruikelijke gedachte van “als Eerste hulp slaagde, is het waarschijnlijk software”. Niet altijd. Ik heb genoeg half-defecte behuizingen en draagbare HDD’s gezien die nog steeds genoeg schone metadata rapporteren om Eerste hulp tevreden te stellen, en vervolgens vastlopen zodra macOS een echte koppeling probeert.

Als de gegevens belangrijk zijn, stop dan met het 40 keer achter elkaar testen. Herhaalde koppelpogingen kunnen een zwakke schijf erger maken. Op dat punt zou ik deze eerst herstellen of er een image van maken. Disk Drill is degelijk voor een externe harde schijf op Mac die wel verschijnt maar niet wil koppelen, vooral als je bestanden moet ophalen voordat je iets wist.

Ook handig als je een visuele uitleg wilt: stapsgewijze video voor het oplossen van een Mac externe schijf die niet koppelt

Als Schijfhulpprogramma hem ziet, maar Finder niet, zou ik vermoeden:

1. slechte behuizing/bridge
  2. conflict met achtergrondsoftware
  3. beschadigde partitiemetadata
  4. probleem met versleuteling/ontgrendelen
  5. stervende schijf die nog niet helemaal dood is

Die irritante tussenstatus komt ontzettend vaak voor, eigenlijk.

Eerste hulp kan slagen en de schijf kan nog steeds mislukken bij de mount-handshake. Dat is het deel waarvan ik denk dat @shizuka, @boswandelaar en @mikeappsreviewer eromheen draaien, maar ik zou nog naar één extra invalshoek kijken: macOS kan het volume weigeren vanwege vervuilde metadata buiten het bestandssysteem zelf.

Een paar controles die ze niet echt hebben uitgewerkt:

• Reden van mounten in Terminal
    Voer uit: log show --last 10m --predicate 'process == 'diskarbitrationd'
    Dit toont vaak de werkelijke reden van de weigering, niet alleen “kon niet mounten”.

• Alleen-lezen-test
    Probeer: diskutil mount readOnly /dev/diskXsY
    Als alleen-lezen wel werkt maar normaal mounten niet, wijst dat op vreemde problemen met journal / rechten / schrijfonderhandeling.

• Controleer op vreemde APFS-containerproblemen
    diskutil apfs list
    Ik heb APFS-containers er in Eerste hulp prima uit zien zien, terwijl de volumerol of de preboot-koppeling niet klopt.

• Vastlopen van Spotlight / Finder
    Soms wordt de schijf gemount en loopt Finder daarna vast tijdens het indexeren. Controleer in Terminal: mount
    Als hij daar wordt vermeld, is het probleem zichtbaarheid, niet het mounten.

Kleine onenigheid met de gebruikelijke theorie over een verouderde map: het gebeurt, zeker, maar minder vaak dan gewone vreemde enclosure-firmware of een half kapotte partitiekop.

Als de gegevens belangrijk zijn, stop dan met herhaaldelijk opnieuw proberen en maak er eerst een image van. Disk Drill is hier behoorlijk goed in omdat het schijven kan scannen die wel verschijnen maar niet mounten.

Voordelen: eenvoudige interface, byte-voor-byte-back-up, goed voor Mac-gebruikers.
Nadelen: niet de goedkoopste, diepe scans kunnen traag zijn, de kwaliteit van herstel hangt nog steeds af van de gezondheid van de hardware.

Als het mijn schijf was, zou ik controleren of hij alleen-lezen mount voordat ik iets ingrijpenders doe. Die ene test vertelt je veel.