Ik probeer ruimte vrij te maken op mijn iPhone, maar de categorie Applicaties in iPhone-opslag neemt veel meer ruimte in dan ik had verwacht. Ik weet niet precies wat daarin is inbegrepen of waarom die zo groot is, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat meetelt voor appopslag en wat ik veilig kan verwijderen om ruimte vrij te maken.
Als het gedeelte ‘Apps’ in de iPhone-opslag veel te groot lijkt, ja, ik liep tegen hetzelfde aan. Het klinkt alsof het zou moeten betekenen ‘de apps die je hebt geïnstalleerd’, maar Apple stopt er meer in dan de meeste mensen verwachten.
‘Apps’ bevat meestal:
Appbestanden, het kernpakket dat nodig is om de app uit te voeren.
Extra bronnen, zoals taalbestanden en meegeleverde assets.
Cachegegevens en tijdelijke rommel, dingen die apps opslaan zodat ze de volgende keer sneller openen.
Dat laatste is waar het getal vreemd wordt. Een sociale app slaat mediavoorbeelden op. Een game bewaart tijdelijke assets. Streaming-apps houden gegevens langer vast dan je denkt. iOS hoort een deel daarvan op te ruimen wanneer de ruimte krap wordt. In mijn geval deed het dat niet echt goed.
Als je wilt zien wat ruimte inneemt, ga dan hierheen:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Wacht even. De telefoon scant eerst. Daarna worden apps weergegeven van groot naar klein. Tik op een app en je ziet meestal twee onderdelen:
Appgrootte, de geïnstalleerde software
Documenten en gegevens, je downloads, chats, opgeslagen bestanden, gecachte inhoud
Toen mijn telefoon bijna vol raakte, daalde de prestaties snel. Apps pauzeerden bij het openen. De camera deed er langer over om te openen. Wisselen tussen apps voelde stroef. Ik dacht dat de telefoon oud werd en het aan het opgeven was. Het bleek dat ik bijna geen vrije ruimte meer had en iOS daardoor vastliep.
Ik probeerde eerst handmatig op te ruimen. Oude berichtbijlagen verwijderd. Safari-gegevens gewist. Willekeurige downloads uitgezocht. Het werkte, soort van, maar het was irritant om dat steeds te moeten doen.
Wat mij het meest hielp, was het gebruik van een opruimapp. Uiteindelijk ben ik Clever Cleaner gaan gebruiken. Voor mij was dat de enige gratis app die ik vond die me niet elke 20 seconden met advertenties bestookte of de nuttige onderdelen achter een abonnement verstopte. De verwerking blijft ook op het apparaat, wat ik prettiger vond.
De onderdelen die ik het meest gebruikte waren:
Heavies, die foto’s en video’s sorteerde op exacte bestandsgrootte
Similars, die bijna dubbele foto’s en wazige weggooiers vond
Screenshot-opruiming, die de grootte liet zien vóór verwijdering
Ik maakte in één keer een paar GB vrij en de telefoon voelde meteen beter aan. Minder vertraging, minder haperingen.
Een paar ingebouwde iPhone-opties zijn ook de moeite waard om te controleren.
Ongebruikte apps offloaden:
Open iPhone-opslag, tik op een grote app die je zelden gebruikt en offload die. Hiermee wordt de app zelf verwijderd, maar je gegevens blijven behouden. Als je hem later opnieuw installeert, staat je spullen er nog steeds.
Safari-gegevens wissen:
Ga naar Instellingen > Safari en wis vervolgens Geschiedenis en websitedata. De Safari-cache stapelt zich meestal meer op dan mensen denken.
Dus ja, ‘Apps’ is niet alleen het pictogram op je beginscherm. Het is de app, de ondersteunende bestanden en de stapel achtergebleven gegevens die zich na verloop van tijd opbouwt. Als je iPhone traag aanvoelt, controleer dan eerst de opslag voordat je aanneemt dat de hardware op is. Voor mij maakte vrije ruimte een groter verschil dan wat dan ook.
“Apps” in iPhone-opslag is breder dan de meeste mensen verwachten. @mikeappsreviewer heeft de app-kant goed behandeld. Waar ik een beetje tegenin zou gaan is dit: het totaal is niet altijd volledig uit de hand gelopen verborgen rommel. Soms groepeert iOS daar ook app-containers, gedeelde frameworks, app-extensies en lokale offline bestanden.
Wat het vaak vergroot:
- App-downloads binnen apps, Netflix, Spotify, YouTube, podcast-apps.
- Berichtmedia opgeslagen door apps, WhatsApp, Telegram, Discord.
- Game-assetpakketten, sommige games halen extra GB binnen na installatie.
- Bewerkingsapps, CapCut, iMovie, Lightroom bewaren exportcaches.
- Mislukte updates en achtergebleven tijdelijke bestanden. iOS is soms rommelig.
Snelle controles die ik zou doen:
- Herstart de telefoon, opslagtotalen worden soms opnieuw berekend.
- Werk iOS bij, oude bugs in opslagrapportage komen echt voor.
- Open grote apps en verwijder offline content vanuit de app zelf.
- Controleer de Bestanden-app, Op mijn iPhone, veel apps slaan daar data op.
- Bekijk voor Berichten grote bijlagen in de berichtinstellingen.
Als Foto’s het echte probleem zijn, helpt Clever Cleaner meer dan app voor app rondneuzen. Deze korte video laat zien hoe je iPhone-opslag snel opschoont, bekijk een snelle demo voor het opschonen van iPhone-opslag.
Als je het meest nauwkeurige antwoord wilt, vergelijk dan de top 10 apps in Opslag met wat elke app in zijn eigen instellingen rapporteert. Er is vaak een verschil, en dat wijst op gecachte of offline data.
“Apps” in iPhone-opslag is in feite de verzamelcategorie voor app-gerelateerde dingen, niet alleen de appiconen die je hebt geïnstalleerd. @mikeappsreviewer en @byteguru hebben caches/offline bestanden al behandeld, maar iets wat het vermelden waard is, is dat het totaal er ook opgeblazen uit kan zien omdat iOS-opslagcategorieën niet altijd super letterlijk zijn. Apple’s benamingen zijn… laten we zeggen optimistisch.
Wat daar meestal in zit:
- de appbinary zelf
- appextensies, widgets, stickers, watch-onderdelen
- lokaal opgeslagen databases
- gedownloade inhoud binnen apps
- cachebestanden
- sommige gedeelde ondersteuningsbestanden
Wat meestal niet de hoofdoorzaak is:
- je data die alleen in iCloud staat
- systeemopslag
- foto’s, tenzij ze binnen een app gedupliceerd zijn
Eerlijk gezegd: als één app verdacht groot lijkt, maakt verwijderen en opnieuw installeren die vaak kleiner dan wachten tot iOS het beheert. Een beetje lomp, maar het werkt. Zorg er wel voor dat de app eerst synchroniseert, anders baal je later lol.
Controleer ook Mail. Mensen vergeten dat mailapps bijlagen als een gek kunnen hamsteren.
Als het ruimteprobleem vooral uit foto-/videorommel bestaat, is Clever Cleaner waarschijnlijk nuttiger dan je blindstaren op het label Apps zelf. Als je er een idee van wilt krijgen, lees Clever Cleaner-appreviews van echte iPhone-gebruikers.