Welke herstelsoftware moet ik op een Mac gebruiken?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik me realiseerde dat ik ze nog nodig had. Ik ben op zoek naar de beste dataherstelsoftware voor Mac die veilig is, eenvoudig te gebruiken en echt werkt, zodat ik zo snel mogelijk kan proberen verloren bestanden te herstellen.

Ik heb dit op een Mac meegemaakt, en ja, het is waardeloos. Wanneer foto's verdwijnen, een projectmap leeg raakt, of een externe schijf wordt gekoppeld terwijl er niets op staat, is de slechtste zet om meteen haastig aan de schijf te rommelen. De eerste paar minuten zijn belangrijker dan mensen denken.

Wat ik als eerste zou doen, voordat je iets installeert of op reparatieknoppen klikt:

1. Stop onmiddellijk met schrijven naar de schijf
  2. Zet er geen nieuwe bestanden op
  3. Laat Schijf-EHBO voorlopig met rust, en sla ook die willekeurige opschoonapps over
  4. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op, nooit terug op dezelfde
  5. Als de schijf blijft uitvallen, vastlopen of de verbinding verbreekt, maak dan eerst een image-back-up als je nog toegang hebt

Bij SSD's gaat het vaak snel mis. Op nieuwere Macs wist TRIM verwijderde gegevens eerder dan veel mensen verwachten. Ik heb dit ooit op de harde manier geleerd met een externe SSD en sindsdien blijf ik er niet meer mee doorwerken.

Als je opties wilt, heeft deze thread een behoorlijk overzicht van Mac-hersteltools.

De korte lijst waar ik naar zou kijken:

1. Disk Drill is degene die ik de meeste Mac-gebruikers als eerste zou aanraden. Overzichtelijke interface, goede APFS-ondersteuning, werkt prima op Apple Silicon, en het presteert goed bij verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, SD-kaarten en externe SSD's. De previewfunctie helpt veel, en de byte-voor-byte back-upimage is een van de weinige extra's die ik echt belangrijk vind.
  2. PhotoRec is de gratis keuze als je het niet erg vindt om zelf de handen uit de mouwen te steken. Het haalt data terug uit lastige gevallen, waaronder beschadigde kaarten en kapotte schijven, maar het draait in de terminal en voelt nogal ouderwets aan. Ook komen bestandsnamen en mappen meestal rommelig terug.
  3. R-Studio is voor het zwaardere werk. RAID, partitiebeschadiging, vreemde bestandssysteemproblemen, dat soort dingen. Het is sterk, zonder twijfel. Ik zou een beginner er niet snel naartoe sturen, tenzij die geduldig is.
  4. iBoysoft Data Recovery is prima als je iets eenvoudigers wilt. De APFS-ondersteuning is behoorlijk, en de kleine gratis herstelruimte helpt als je maar een paar bestanden nodig hebt en niet eerst wilt betalen.

Als dit mijn schijf was, en het probleem iets gewoons was zoals verwijderde bestanden, een geleegde prullenmand, een corrupte SD-kaart of een externe schijf die vreemd doet, zou ik met Disk Drill beginnen. Dat is de minst irritante route met een goede slagingskans. Als je je prettig voelt in Terminal en een gratis optie wilt, doet PhotoRec nog steeds meer dan mensen het krediet geven. Beetje lelijk, maar het werkt.

Ik zou het simpel houden. Voor de meeste mensen op een Mac is Disk Drill de eerste app die ik zou proberen.

Waarom:

1. Het gaat goed om met APFS, wat belangrijk is op nieuwere Macs.
  2. De interface is makkelijk te volgen.
  3. Het toont een voorbeeld van bestanden vóór herstel.
  4. Het werkt op interne schijven, USB-schijven, SD-kaarten en externe SSD’s.
  5. Je kunt eerst scannen en daarna herstellen naar een andere schijf.

Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer, maar ik ben minder enthousiast over PhotoRec voor gewone Mac-gebruikers. Het is gratis, zeker. Het zet je ook in een ruwe workflow met lelijke bestandsnamen. Als je verwijderde bestanden documenten, foto’s of projectmappen zijn die je geordend nodig hebt, wordt dat snel vervelend.

Mijn ranglijst zou zijn:

1. Disk Drill, beste mix van gebruiksgemak en resultaten
  2. R-Studio, beste als de schijfstructuur beschadigd is
  3. PhotoRec, beste als geld krap is en namen/mappen je niet uitmaken
  4. iBoysoft, prima voor lichtere taken

Eén ding dat mensen missen. Controleer eerst iCloud Drive. Controleer ook Time Machine-snapshots als je back-ups aan had staan. Een geleegde Prullenmand is slecht, maar het betekent niet altijd dat het bestand verdwenen is uit elke synchronisatie- of back-upbron. Ik heb mensen daar in 2 minuten spullen zien terughalen en zichzelf een betaalde scan besparen.

Als je Mac een SSD gebruikt, handel snel. De kans op herstel daalt sterk na verwijdering, vooral als je de Mac bent blijven gebruiken. Als het een externe harde schijf of SD-kaart is, zijn je kansen vaak beter.

Ook deze snelle gids voor Mac-dataherstelsoftware voor verwijderde bestanden is het bekijken waard.

Als je één antwoord wilt, gebruik dan eerst Disk Drill. Als het de bestanden vindt en een voorbeeld toont, zit je op de goede weg.

Ik zou dit waarschijnlijk opsplitsen in 2 situaties, omdat mensen ze op één hoop gooien terwijl dat eigenlijk niet zou moeten:

1. Je hebt bestanden verwijderd van de interne SSD van de Mac
  2. Je hebt bestanden verwijderd van een externe schijf, SD-kaart of USB-apparaat

Voor de interne SSD denk ik eigenlijk dat zowel @mikeappsreviewer als @mike34 een beetje te optimistisch zijn in het gemiddelde moderne Mac-geval. Ze hebben gelijk dat Disk Drill de makkelijkste plek is om te beginnen, en ja, het is meestal de beste dataherstelsoftware voor Mac voor normale gebruikers. Maar op een interne APFS-SSD kunnen je kansen op herstel enorm afnemen zodra de Prullenmand is geleegd en de Mac in gebruik blijft. Dat is niet de schuld van de software, zo werken nieuwere Macs nu eenmaal.

Als ik het was:

• Interne Mac-SSD: ik zou eerst Time Machine, iCloud Drive, Onlangs verwijderd in Foto’s, Notities, Bestanden, enz. controleren.
  • Externe schijf of SD-kaart: ik zou eerst Disk Drill gebruiken, omdat dat het minst omslachtig is en de bestandsvoorbeelden super handig zijn.
  • Gecompliceerde corruptie of partitieschade: R-Studio.
  • Volledig gratis maar rommelige optie: PhotoRec.

Mijn echte aanbeveling voor veilig, makkelijk in gebruik en werkt is nog steeds Disk Drill for Mac. Niet omdat het magisch is, maar omdat het gebruiksgemak en de kwaliteit van herstel beter in balans brengt dan de meeste apps. Ook belangrijk: het voelt niet als twijfelachtige verlaten software, wat eerlijk gezegd bij veel hersteltools wel zo is.

Nog één ding: als de bestanden super belangrijk zijn, blijf dan niet urenlang dingen uitproberen. Zo veranderen mensen iets dat misschien nog herstelbaar is in nee dus.

Als je nog een ander overzicht wilt van de beste dataherstelsoftware voor Mac en verwijderde bestanden, dan is die thread ook de moeite waard om even door te nemen.