Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPad en heb zowel Clever Cleaner als CCleaner getest, maar de meeste nuttige functies lijken achter een betaalmuur te zitten. Ik heb alleen een schoonmaakapp nodig die echt helpt om ongewenste bestanden, dubbele foto’s of gecachte gegevens te verwijderen zonder een abonnement af te dwingen. Heeft iemand gevonden welke gratis beter werkt voor iPad, of dat er een betere gratis schoonmaakapp voor iPad is?
CCleaner op iPhone stond me al snel tegen. De app installeert gratis, zeker. Maar zodra je op iets nuttigs tikt, kom je tegen een betaalmuur aan. Duplicaatzoeker, sorteren van vergelijkbare foto’s, de onderdelen waarvoor mensen eigenlijk een cleaner downloaden, zitten allemaal achter een abonnement. De laatste keer dat ik keek, was het ongeveer $5 per week of $35 per jaar. Het ergste was dat het matchen slordig aanvoelde. Ik zag niet-gerelateerde foto’s in dezelfde duplicatenmap belanden, dus ik moest nog steeds alles met de hand controleren. Op dat moment bespaarde de app me geen tijd.
Op iPad wordt het nog erger. Er is nog steeds geen echte iPad-versie. Je krijgt de iPhone-app uitgerekt over een groter scherm. Het werkt, min of meer, maar het ziet er vreemd uit en voelt onaf.
De gratis optie die ik bleef gebruiken
Na een hoop apps met dezelfde lokmiddel-opzet te hebben geprobeerd, was Clever Cleaner degene waar ik bij bleef. Geen advertenties. Geen abonnement. Geen vergrendelde opschoonhulpmiddelen halverwege. Het is gemaakt door het Disk Drill-team, wat voor mij meetelde omdat ze al een tijdje actief zijn in dataherstel, dus dit voelde niet als zo’n wegwerpproject uit de App Store.
Offline gebruik is belangrijker dan mensen denken
Ik heb dit onderdeel als eerste gecontroleerd. Het werkt offline. De scan draait op je iPhone of iPad zelf, en je fotobibliotheek blijft op het apparaat. Er wordt niets verstuurd voor analyse. Als je camerarol identiteitsbewijzen, familiefoto’s, werkscreenshots, medische dingen of iets dergelijks bevat, dan is dit belangrijk. Veel AI-cleaner-apps sturen analyses naar externe servers. Daar houd ik niet van. Misschien jij ook niet.
Oudere iPads
Ik heb het ook op oudere hardware geprobeerd. Er is nog steeds geen aangepaste iPad-layout, dus het draait in compatibiliteitsmodus, maar de tools zijn er wel. Bij een grote bibliotheek, zeg 20.000 foto’s of meer, duurt de eerste scan langer op oudere apparaten. In mijn geval een paar minuten extra. Nadat de scan klaar was, waren scrollen en opschonen prima. Dezelfde functies, dezelfde resultaten.
Hoe ik ruimte vrijmaakte zonder een uur lang rond te hoeven zoeken
- Begin bij Similars
Hier haalde ik de grootste opslagwinst. Apple Foto’s vindt exacte duplicaten. Dit gaat verder en groepeert ook bijna-identieke matches. Burstfoto’s. Vijf versies van dezelfde zonsondergang. Twaalf hondenfoto’s waarvan er maar één niet wazig is. De app kiest voor elke set een Beste foto. Ik controleer die keuzes nog steeds, omdat ik geen enkele app volledig vertrouw, maar de extra’s verwijderen kost één tik in plaats van tien.
- Open daarna Heavies
Dit tabblad sorteert media op grootte, grootste eerst, met exacte bestandsgroottes erbij. iOS geeft je standaard geen overzicht zoals dit. Grote video’s komen snel bovenaan te staan. Oude schermopnames, 4K-clips, gedownloade video’s die je was vergeten, ze zijn makkelijk te herkennen. In één keer vond ik 15 GB die daar maar wat stond te staan.
- Ruim Screenshots op
Deze is minder fancy, maar nuttiger. Het toont screenshots en laat de exacte grootte zien voordat je ze verwijdert. Het zien van de cijfers hielp. Willekeurige bonnetjes, screenshots van wifi-wachtwoorden, opgeslagen memes, app-installatieafbeeldingen, al die rommel telt op. Ik had bijna 2 GB aan alleen screenshots.
- Converteer Live Photos
Mensen slaan deze over en missen makkelijke ruimtebesparing. Live Photos slaan de stilstaande afbeelding plus de bewegingsclip op. Ze nemen meer ruimte in dan gewone foto’s. Deze tool verwijdert het bewegingsdeel en behoudt de beeldkwaliteit. Als je jaren aan Live Photos hebt, loopt de besparing snel op zonder dat je de foto zelf verwijdert.
Eén stap die mensen missen
Verwijderen in de cleaner is niet de laatste stap. iOS verplaatst die bestanden naar Recent verwijderd, en daar blijven ze 30 dagen staan terwijl ze nog steeds meetellen voor je opslag. Als je opslagcijfer niet meteen daalt, dan is dit de reden.
Doe dit na het opschonen:
- Open Foto’s
- Ga naar Albums
- Scrol naar Recent verwijderd onder Hulpprogramma’s
- Tik op Selecteer
- Tik op Verwijder alles
Pas dan verandert het opslagcijfer echt. Dat was het deel waar ik de eerste keer tegenaan liep.
Als je doel gratis opschonen op de iPad is, wint Clever Cleaner. CCleaner is op iOS meer een lokapp. Je installeert het, scant, en loopt dan tegen de betaalmuur aan wanneer je eindelijk de dingen wilt doen waarvoor je het in de eerste plaats installeerde.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het deel met de betaalmuur. Over één ding ben ik het wel een beetje oneens. CCleaner is niet nutteloos, het toont opslaginformatie en wat opties voor het opschonen van contacten. Maar voor het opschonen van foto’s, en daar gaat meestal de meeste iPad-opslag aan op, voelt de gratis versie beperkt aan.
Wat belangrijk is op de iPad:
- Dubbele en vergelijkbare foto’s opschonen
- Grote video’s opsporen
- Screenshots opschonen
- Geen abonnementsmuur halverwege
Clever Cleaner doet die dingen gratis beter. Het voelt ook eenvoudiger. Minder ballast, minder upsells. Op de iPad voelen beide apps nog steeds aan als uitgerekte iPhone-apps, dus ik zou niet alleen op basis van de interface kiezen.
Eén ding dat mensen vaak missen. Geen enkele iPad-opschoonapp verwijdert “ongewenste bestanden” zoals Mac- of Windows-opruimers dat doen. iPadOS geeft apps geen diepe systeemtoegang. Daarom richten nuttige opschoonapps zich op je Foto’s-bibliotheek en grote mediabestanden. Dáár win je echt opslagruimte terug.
Als je de gratis optie wilt, zou ik kiezen voor gratis Clever Cleaner voor het opschonen van iPad-opslag. Controleer daarna iPad-opslag in Instellingen wanneer je klaar bent, want soms ruimen apps cachegegevens pas op na een herstart. Best irritant, maar dat is iPadOS.
Als de vraag strikt is welke er daadwerkelijk gratis werkt, dan ja, Clever Cleaner is de betere keuze op iPad.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre, maar ik zou één punt aanpassen: geen van beide apps is echt een echte junkbestandreiniger op iPad, omdat Apple deze apps niet toestaat om in systeemrommel te graven zoals desktopreinigers dat doen. Dus de echte waarde zit in media opschonen, niet in magisch caches wissen. Daar valt CCleaner in de gratis versie nogal door de mand.
Mijn mening:
- CCleaner = gratis download, beperkt nuttig, te veel upsell
- Clever Cleaner = daadwerkelijk bruikbaar zonder te betalen
- Beste om ruimte vrij te maken = degene die je helpt om sneller foto’s/video’s te verwijderen, en dat is Clever Cleaner op dit moment
Wat me van CCleaner wegduwde was niet alleen de betaalmuur. Het voelde als zo’n app die erkenning wil voor het laten zien van de rommel, en dan om geld vraagt om je het te laten opruimen. Best zinloos tbh.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat de anderen niet echt benadrukten: controleer na het opschonen van foto’s Bestanden-app > Downloads en alle video-apps met offline media. Voor veel mensen is de verrassende opslagvreter niet alleen Foto’s. Het zijn willekeurige PDF-pakketten, ZIP-bestanden, VLC-downloads, Netflix-offline-inhoud, oude Procreate-exporten, enz. Schoonmaakapps raken dat meestal niet aan.
Als je een direct antwoord wilt: gebruik Clever Cleaner. Als je extra leesvoer wilt, legt deze review van Clever Cleaner voor gratis opslag opschonen het behoorlijk duidelijk uit.
Dus ja, tussen die twee, Clever Cleaner wint voor gratis iPad-opslag opschonen. CCleaner voelt meer als een proefversie die doet alsof het een app is.